This paper presents the results of quantitative research into the relationship between educational level and preparedness of citizens to respond to a natural disaster caused by the flood. Starting from the local communities in Serbia that are vulnerable to flooding, 19 of them were selected randomly out of 150 municipalities and 23 cities and the city of Belgrade. In survey research conducted in 2015, which included 2,500 respondents it was applied test strategy in households with the use of a multi-stage random sample. The research results indicate that there is a statistically significant relationship between educational level and the following variables: preventive measures; financial funds; engaged in the field; engaged in a reception center; visiting to flooded areas; heavy rains; river level rise; and the level of preparedness, supplies in the home; radio-transistor; flashlight; shovel; hack; apparatus for firefighting; supplies in the car; first aid kit in the home and so on. On the other hand, there is no relationship with variables: media reports, information in religious community, on television, education on radio, informal education system. The research results can be used to improve citizen preparedness to respond to disasters caused by flooding. The survey set out recommendations for increasing the level of preparedness to respond in such situations with regard to the educational level of citizens.
Key words: security, natural disasters, floods, citizens, preparedness.
Апстракт: У раду су изнети
резултати квантитативног истраживања повезаности нивоа образовања и спремности
грађана за реаговање на природну непогоду изазвану поплавом. Полазећи од
локалних заједница у Србији које су угрожене поплавама, методом случајног
узорка одабрано је њих деветанест од укупно 150 општина и 23 града и града
Београда. У анкетном испитивању
спроведеном у току 2015. године којим је обухваћено 2500 испитаника била је
примењена стратегија испитивања у домаћинствима уз примену вишеетапног
случајног узорка. Резултати истраживања указују да постоји статистички значајна веза између нивоа
образовања и променљива: превентивне мере; новчана средства; ангажовани на
терену; ангажовани у прихватном центру; обилазак поплављених места; дуготрајне
кише; подизање нивоа река; и ниво спремности, залихе у дому; радио-транзистор; батеријска лампа;
лопата; крамп; апарат за гашење почетних пожара; залихе у аутомобилу; комплет
прве помоћи у дому итд. Са друге стране, није утврђена повезаност са променљивама:
извештаји медија, информације у верској заједници, на телевизији, едукација преко радија, неформални систем образовања.
Резултати истраживања могу бити искоришћени за унапређење спремности грађана за
реаговање у природним непогодама изазваним поплавама. Истраживањем су утврђене
препоруке за подизање нивоа спремности за реаговање у таквим ситуацијама с
обзиром на ниво образовања грађана.
Кључне речи: безбедност, природне
непогоде, поплаве,
грађани, спремност