Полицијски службеници
који први стигну на лице места ванредне ситуације (у даљем тексту ВС) носе огромну одговорност и налазе се под
великим притиском. Долазе у хаос а морају да успоставе ред. Ове прве
интервентне јединице требају да процене ситуацију, да обезбеде себе и да
управљају долазећим средствима неопходним за отклањање последица ВС изазване
терористичким нападом. У ванредним ситуацијама изазваним терористичким
нападима, полиција
има кључну улогу у идентификацији учиниоца терористичког напада као и у
отклањању последица. Главни циљеви полицијског поступања на лицу места су:
самозаштита, спасавање људских живота и обезбеђење лица места терористичког
напада. Због природе посла који
обавља, бројности и опремљености полиција је у
могућности да ефикасно и правовремено реагује, и да активира друге субјекте
система заштите и спасавања и локалну заједницу у целини.Полиција и остале интервентно-спасилачке службе које прве пристигну, требају управљати: лицем места; жртвама,
посматрачима и предусретљивим добровољцима; опасним материјама и
терористима. Полицијски службеници по природи своје професије
обезбеђују место догађаја, међутим у овим ВС, од начина прилаза лицу места и
опхођења са опасностима зависиће крајњи резултат полицијског ангажовања. Полиција
мора бити свесна опасног окружења у којем ради. У свим државама широм света,
надлежност и делокруг рада полиције дефинисан је законским и подзаконским
прописима. Међутим, у овим ВС задужења која су дата полицији често
су већа од законски дефинисане надлежности и у великој мери зависе од саме
ситуације на месту догађаја. Наиме, законски прописи су често недоречени или
нису предвидели све мере и радње које је неопходно у контексту ситуације предузети.
Полазећи од законске улоге полиције у
Републици Србији, полицијски послови од значаја за заштиту грађана у свим врстама ванредних ситуцијa могу се условно поделити на
групе послова из надлежности јавне
безбедности којима се обезбеђује: 1. остваривање система безбедности мерама и активностима из оквира
редовних надлежности, прилагођавањем деловања извршеним променама у правном режиму због насталих ВС; 2. успостављање услова за вршење функције других
државних органа, правних лица или грађана када су ови субјекти онемогућени да врше своју функцију и улогу у варедним ситуацијама. У случају употребе оружја за масовно уништавање (у даљем тексту ОМУ), приликом ратних дејстава која погађају
становништво, организационе јединице полиције
ће, заједно са надлежним јединицама цивилне заштите,
бити ангажоване на разним задацима заштите и спасавања угроженог
становништва, при чему се мора водити рачуна о приоритетима. У Републици Србији, Закон о полицији (члан 14) предвиђа да
полиција, у складу са својим делокругом рада утврђеним законом, врши припреме за деловање за време ванредног или ратног стања. За време ванредног или ратног стања полиција задатке из свог делокруга извршава тако што насталим променама прилагођава своју организацију, облике и методе рада, у складу са законом и актима донетим ради отклањања ванредног, односно ратног стања. Такође, употребу материјално техничких средстава,
инфраструктуре, земљишта и објеката полиције за време ванредног или ратног
стања планира полиција. Полицајац
који обавља послове у дежурној служби полицијске станице, на основу следећих показатеља може
констатовати да се ради о несвакидашњем догађају и посумњати да је реч о
терористичком нападу: многобројне пријаве од стране
грађане о људима којима је позлило или су повређени на необичан начин; велики
број особа које траже помоћ са истим симптомима; много позива са истог
географског подручја или са масовног окупљања путем којих грађани обавештавају
о необичним болестима; симптоми који указују на изложеност хемијским
супстанцама (сузне очи, недостатак ваздуха, тешкоће са дисањем, иритација
очију, носа, грла, црвенило или свраб коже); пријаве малих експлозија са
незнатним оштећењима; сумњиви уређаји и
опрема; одбачена
лична заштитна опрема (маске, рукавице, одећа); необјашњиво угинуће биљака и
животиња. Полицијски службеници који излазе на лице места требају бити
спремни и обучени да препознају ове индикаторе. Међутим, није увек тако
очигледно да се ради о лицу места са
опасним окружењем. Многе ВС изазване злоупотребом оружја буду
пријављене као пожари, саобраћајне незгоде, техничке интервенције итд., и у
складу са тим је неопходно увек поћи од хипотетички најгорег сценарија.
Дакле, полиција у
склопу својих надлежности мора предузети следеће: Пренети обавештења и информације осталим
надлежним службама; Координирати одговором снага заштите и спасавања; Извршити
евакуацију угрожених лица; Координирати транспортом жртава; Контролисати
кретање људи и возила; Одговарати за безбедност: лица места, болница, и осталих центара; Очувати доказе и
имовину; Идентификовати преминуле; Формирати евиденције о несталим и
погинулим; Успоставити контакте са медијима и конференције за новинаре; Истрага и
извештавање.
[1] Цветковић, В. (2012). Управљање у ванредним ситуацијама изазваним злоупотребом оружја за масовно уништавање. Опширније и детаљније у мастер раду.
[2] Mlađan, D., Cvetković, V.: Police deployment in
emergency situations caused by the abuse of weapons of mass destruction. Beograd:
Medjunarodni naucni skup ,,Dani Arcibalda Rajsa“, tematski zbornik radova međunarodnog
značaj, organizacije Kriminalisticko-policijske akademije, mart 2012. godine,
[3] Марић, П.; Томић, Д.: Управљање у ВС. Београд: Балкански Институт за управљање и процену ризика, 2010.
[3] Марић, П.; Томић, Д.: Управљање у ВС. Београд: Балкански Институт за управљање и процену ризика, 2010.
[4]
Место где је предузета или пропуштена радња тако и место где је у целини или
делимично последица наступила (члан 17. став 1. КЗ).
[5] Опасним материјама се сматрају све оне материје које имају такве
особине да могу, услед нестручног и неодговорног рада, или било какве незгоде у
току производње, транспорта, складиштења или руковања, изазвати последице
штетне по здравље или околину. Код нас се често користе термини, ,,опасна роба“
и ,,опасне материје“ као синоними, што није исправно.
[6] Burke, R.: Isto.
[7] Закон
о полицији (члан 2), ("Сл. гласник РС", бр. 101/05, 63/09 -
одлука УС) такође дефинише послове
Министарства унутрашњих
послова који су
у функцији остваривања јавне
безбедности као што
су: предузимање хитних
мера које су
неопходне за отклањање
непосредне опасности за
људе и имовину, када те
мере не могу
правовремено да предузму
други надлежни
органи; пружање
помоћи органима
државне управе, органима територијалне
аутономије и локалне
самоуправе, правним и
физичким лицима
у случају
опште опасности
изазване природним непогодама, епидемијама или
другим облицима угрожавања: налагање
евакуације са одређеног простора
или објекта. У
овим пословима полиција учествује и у вршењу спасилачке функције и пружању
прве помоћи људима. Такође у члану 15 је предвиђено: „Ако Влада Републике Србије
оцени да друкчије није могуће обезбедити јавни ред или заштитити здравље и
животе људи, може да наложи министру да наредбом: 1) ограничи или забрани
кретање на одређеним објектима, одређеним подручјима или на јавним
местима; 2) забрани настањивање на
одређеном подручју или напуштање одређеног подручја; 3) наложи евакуацију
напуштање одређеног подручја или објекта.
[8] У
Закону о ВС је предвиђено да „Министарство
унутрашњих послова у области заштите и спасавања у ВС обавља и следеће послове: ,,Обезбеђује
учешће полиције и других организационих јединица
Министарства у спровођењу мера и извршавању задатака заштите и спасавања.“
No comments:
Post a Comment